خودروسازان در ۵ماهه امسال چقدر تولید کردند؟-راهبرد معاصر

خودروسازان در ۵ماهه امسال چقدر تولید کردند؟

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند نزولی تعداد خودروهای انباشته در کف پارکینگ خودروسازها خبرداد و گفت: در پنج‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ کاهش داشت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 29
کد خبر: ۱۴۸۹۲۱

به گزارش راهبرد معاصر، عبدالله توکلی لاهیجانی با اعلام اینکه تولید خودروی کامل پس از قریب به 3 سال در دو خودروساز اصلی کشور تثبیت شده است، گفت: انتظار می‌رود میزان عبور مستقیم همچنان روند صعودی داشته باشد.

 

وی به افزایش 283درصدی تولید خودروی کامل توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا از 82447 به 315815 دستگاه در پنج‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: همچنین در این مدت شاهد کاهش 85درصدی تولید خودروی ناقص توسط این دو خودروساز از 276491 به 41562 دستگاه هستیم.

 

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه از روند نزولی تعداد خودروهای انباشته در کف پارکینگ خودروسازها خبر داد و گفت: در پنج‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با کاهش 94درصدی از 130854 به 7668 دستگاه همراه بوده است.

 

توکلی لاهیجانی همچنین با اشاره به کاهش 14درصدی تعداد تعهدات کل دو شرکت خودروساز از 543066 به 468617 مورد از ابتدای امسال تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اضافه کرد: در این مدت با کاهش 30درصدی تعداد تعهدات معوق شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از 30773 به 21640 مورد مواجه بوده‌ایم.

 

وی ادامه داد: در این راستا، تعداد تحویل خودرو در این دو شرکت خودروساز نیز با افزایش 28درصدی از 339453 به 433377 دستگاه در پنج‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

 

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از افزایش 10درصدی تولید انواع وسائط نقلیه در پنج‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت شاهد افزایش جریان تولید انواع وسائط نقلیه از 382491 به 422078 دستگاه بوده‌ایم.

 

توکلی لاهیجانی افزایش 550درصدی تولید ون از 124 به 806 دستگاه، افزایش 176درصدی تولید کامیونت، کامیون و کشنده از 3512 به 9678 دستگاه، افزایش 46درصدی تولید وانت از 27925 به 40800 دستگاه، افزایش 12درصدی تولید مینی‌بوس و اتوبوس از 669 به 746 دستگاه و افزایش شش‌درصدی تولید سواری از 350261 به 370048 دستگاه را نویدبخش آینده‌ای روشن و مقدمه‌ای بر جهش تولید صنعت خودرو طی سه سال آینده عنوان کرد.

 

وی همچنین از افزایش 68درصدی تولید موتورسیکلت از 75384 به 126900 دستگاه در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: 48 موتورسیکلت‌ساز کشور سال 1400 نیز 279 هزار و 99 موتورسیکلت تولید و روانه بازار کرده بودند.

 

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که از خرداد سال جاری، تولید خودروهای کسری‌دار در کشور متوقف شده است، تأکید کرد: خودروهای کسری‌دار باقی‌مانده از گذشته نیز طی چند ماه آینده تکمیل و عرضه خواهد شد.

 

توکلی لاهیجانی ابراز کرد: در گذشته، خودروسازان تولید خودروهای در جریان ساخت (ناقص) را هم که قابلیت عرضه به مشتری نداشت، به‌عنوان آمار تولید منتشر می‌نمودند، درحالی که با تفکیک و شفاف‌سازی شاخص‌های "خودروی کامل"، "خودروی در جریان ساخت" و "درصد تولید عبور مستقیم"، در عمل معیاری شفاف برای پایش تولید خودروسازان تعریف شده است.

 

وی با تأکید بر این‌که در تولید سال جاری، ترکیب خودروهای جدید و افزایش میزان تولید خودروهای مبتنی بر بن‌سازه (پلتفرم)های جدید هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: در دوره تحولی صنعت خودرو دو اتفاق مهم در حوزه تولید درحال رخ دادن است، که اتفاق اول، تثبیت جریان تولید و دستیابی به عبور مستقیم بالا در تولید، و اتفاق دوم، تغییر ترکیب سبد تولید خودروسازان مبتنی بر خودروهای بر پایه بن‌سازه جدید است.

 

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اگرچه وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور قابل قبول نیست، اما روند تحول در این صنعت، رشد مطلوبی دارد و اجرایی شدن سازوکارهای طراحی‌شده، نویدبخش آینده‌ای روشن در این صنعت است، که برپایی نمایشگاه تحول صنعت خودرو هم تجلی‌گاه این تغییر رویکرد است.

 

توکلی لاهیجانی با بیان این‌که تنها با توسعه محصولات جدید با نشان تجاری خودی می‌توان بخش قابل‌توجهی از زنجیره ارزش را در داخل کشور تصاحب نمود و تنها بر پایه تکیه بر طراحی و توسعه محصولات با نشان خودی است که اقتصاد مقاومتی در این صنعت قابلیت تحقق دارد، تأکید کرد: لازم است سیاستگذاری‌ها به‌‌گونه‌ای باشد که با بها دادن به حوزه طراحی و توسعه محصول در صنعت خودرو، امکان تحقق آرمان‌های ترسیم‌شده در الگوی پیشرفت کشور فراهم شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار